כפי שממציאי המצאות מגינים על המצאתם באמצעות רישום פטנטים, כך בעלי עסקים צריכים להגן על המוניטין המסחרי שלהם. הגנה מסחרית בעלת תוקף משפטי נשענת על רישום סימן מסחר. נסביר על חשיבות סימן המסחר וכיצד הוא מועיל לכל עסק, כזה המוכר מוצרים או כזה המספק שירותים.

סימן מסחר לעסק, הבידול זה הרווח שלכם

סימן מסחרי דומה מאוד לרישום של פטנט. אולם שלא כמו פטנט, לסימן מסחרי יש ערך שיווקי הרבה יותר עמוק. בעוד שפטנט נועד למנוע ממישהו אחר להשתלט על המצאה מסוימת או להשתמש בזכויות יוצרים של מישהו אחר, סימן מסחרי הופך לחלון הראווה העסקי. אם העסק שלכם שילם עבור מיתוג ומשווק קו מוצרים עם שם בולט ומעוצב באותיות מיוחדות, הלקוחות לומדים להכיר אותו. הלקוחות לומדים מהר להעריך את האיכות ורבים יגלו העדפה כלפיכם. אם אתם מייצרים שפמו "ניחוח גן עדן" עם בקבוק מרשים, אתם יוצרים בידול לעומת מתחרים שלא השקיעו בכך. הלקוחות הנאמנים ישלחו יד אל המדף ויבחרו במוצר שלכם בגלל מה שהוא מסמל עבורם. הבידול הזה חשוב ביותר ככל שקיימים מתחרים שמייצרים מוצר דומה ומנסים להתחרות בכם.

חשיבות - סימן מסחר לעסק שלך

עבור מיתוג חזק אנשים ישלמו יותר

סימן מסחרי במשמעות של מיתוג ובידול מהווה נכס שבונים בעשר אצבעות. אם ניקח לדוגמא מסעדה איכותית, שפועלת כבר עשר שנים, הרי ששמה הטוב מושך אליה לקוחות חוזרים ולקוחות חדשים. אולם מיתוג טוב לא רק מסייע ליצירת נאמנות לקוחות או הרחבת פלח שוק. מיתוג שבא לידי ביטוי בסימן מסחרי מוכר גם מגלם איכות משופרת. ועבור איכות משופרת או אפילו תדמית של איכות, אנשים יהיו מוכנים לשלם יותר.

מסעדה שממותגת כמיוחדת יותר תרשה לעצמה לגבות מחירים גבוהים יותר ממתחרותיה. עבור מכונית שהיא מותג, צרכנים ישלמו יותר וכך גם עבור משקה מוגז שנתפס כ"נכון" יותר או מפורסם יותר ממשקאות של מתחרים. אם אתם בונים או שכבר בניתם מותג חזק ואנשים מעריכים אתכם כאיכותיים, סימן מסחר יקנה לכך חותמת איכות נוספת.

השקעתם במיתוג – אז שלא יגנבו מכם

סימן מסחרי יכול ללבוש צורות שונות. לדוגמא, מילה הכתובה בכתב רגיל לכל דבר, כגון אפל או IBM. סימן משוכלל יותר כבר כולל עיצוב גרפי, וכולנו מכירים לדוגמא את סימן התפוח של חברת אפל או את האופן שבו חברת קוקה קולה רושמת את שם המותג. לוגו, סלוגן, שם של חנות, כינוי של רשת חנויות, כל אלה יכולים להוות מותג שנרשם בתור סימן מסחר.

אבל למה זה כל כך חשוב? זה חיוני משום למותג יש ערך. מותג שווה ערך למוניטין שלכם וזה נכון לא רק במחשבים או במשקאות קלים. גם משרד עורכי דין או אדריכל מוכר בתחומו הופכים לשם דבר והלוגו שלכם נעשה מותג.

כעסק, אם אתם משקיעים כסף רב בפרסום ובמיתוג, אתם רוצים שיזהו אתכם לעומת המתחרים שלכם. ברגע שאתם רושמים סימן מסחרי, אתם למעשה מקבעים את הזהות שלכם, את הייחוד שלכם ואת המיתוג שלכם, מבחינה משפטית. אם מתחרה משתמש בלוגו הדומה בצורה חשודה ללוגו שלכם, אתם יכולים להתגונן ולאלץ אותו לחדול מכך ואף לשלם פיצויים. במידה ולא רשמתם סימן מסחרי, מישהו אחר עלול להשתמש במיתוג שהשקעתם בו כסף רב ולהפוך אותו לשלו.

האם יש סייגים לסימן מסחר עסקי

ברישום של סימן מסחר לעסק תצרכו להגיש בקשה ולפרט את הסימן המבוקש. רשם הסימנים המסחריים יבדוק שאין מניעה לרשום את הסמל. אם ימצא כי הוא לא מפר סימן אחר, יצטרף המותג שלכם לרשימה המכובדת של מותגים בעלי סימנים מסחריים בישראל (אפשר גם להגיש בקשה דומה בחו"ל).