בישראל ישנן יותר מ30,000 עמותות אשר מאגדות שכירים ומתנדבים עבור מטרה משותפת. מטרתה של עמותה היא לקדם נושאים חברתיים, סביבתיים וציבוריים, כאשר הקידום נעשה על ידי פרסומים, יצירת קשרים ושיתופי פעולה, גיוס תרומות ומתן שירותים עבור מי שזקוק להם.

במדינת ישראל, עמותה מוגדרת כתאגיד בו מספר בני אדם חוברים יחדיו עבור קידום מטרה ציבורית. כדי להפוך לעמותה, יש להירשם ברשם העמותות השייך למשרד המשפטים. בזמן שמי שיעסוק בפעולות הדרושות עבור עמותה, כמו: גיוס כפסים, יצירת קשרים, פנייה לעיתונות, גיוס מתנדבים ועוד, יצטרך מקום מסודר בו הוא יניע תהליכים.

אז כיצד אפשר לנהל עמותה ממקום המגורים?

אם החלטתם שצעדיה הראשונים של העמותה יחלו בעבודה מהבית (זאת לפחות עד שתמצאו מקום ראוי לפעילות, או עד שתוכלו לממן את הפעילות בצורה מסודרת), כדאי שתדעו כיצד אפשר לנהל עמותה מהבית. בכך, אפשר להבין איך תצליחו לעבוד ולפעול בכל הנוגע אל גיוס תרומות מקרנות מימון, גיוס מתנדבים, קיום ישיבות, מתן סיוע לנזקקים, ושאר פעולות שיש לבצע כדי לפעול למען המטרה.

כך תנהלו עמותה מביתכם

כעת נעבור לדרך שבה ניתן לנהל עמותה מהבית, ואל הדרך באמצעותה ניתן לבצע פעילות שוטפת אשר תקדם את המטרות שלכם:

בחירת חלל עבודה

בין אם אתם גרים בדירת שני חדרים לבין אם בוילה של שישה חדרים לפחות(!), רצוי להגדיר את מקום העבודה שלכם ואת המרחב שמוקדש לעבודה. אם יש לכם אפשרות לבחור חדר עם כניסה פרטית, או לפתוח דלת נוספת עבור הפעילות – הדבר יהיה נפלא! במידה ואתם צריכים להסב חלק מהבית עבור המטרה – עשו זאת, תוך שיפוץ והתאמה של המרחב על ידי המקצוענים.

אם אין מספיק מקום בבית, שקלו את האופציה לבחור מבנה מיוחד, כמו מחסן שיכול לשמש גם כחדר עבודה שיוצב במרפסת או בחצר. כיום ישנם מגוון מבנים מיוחדים שמתאימים לפעילות משרדית, ואינם עולים כסף רב.

עבודה בחלל משותף

אם הצלחתם לגייס עובדים ומתנדבים, יש לנסות לתחום עבור כל אחד מהם אזור עבודה אישי. זה נכון, כאשר עובדים מהבית קשה יותר לשמור על המרחב האישי ולספק מרחב עבודה אישי. ובכל זאת, הקצאת כיסא נוח, טלפון קווי, מחשב ושולחן, עבור עובדים ומתנדבים – תהיה אפקטיבית במיוחד.

 

כיצד מנהלים עמותה מהבית?

ניהול זמן

מי שעובד מהבית, יודע שקשה יותר לנהל את הזמן כאשר המקרר נמצא בהישג יד והכורסא קוראת להפסקה או נמנום. כדי למנוע בזבוז זמן, חשוב לנהל נכון את הזמן שלכם באמצעות יומן. עוד כדאי להגדיר זמני עבודה וזמנים המיועדים להפסקות.

התנהלות מול הרשויות

בכל הנוגע למיסוי, בעלי עמותות זכאים להקלות שונות גם בנוגע למס, וגם בנוגע לתשלומים שהם צריכים לשלם. שכרו רואה חשבון מיומן, ודאגו להכניס בהוצאות השוטפות שלכם את שכר הדירה שלכם על פי מטר מרובע שמוקצה לניהול העמותה, חשבונות מים וחשמל, כמו גם הוצאות של חומרי ניקוי, קפה, חלב, כיבוד ושאר מוצרים (נחשבים כהוצאה מוכרת).

מערכת מותאמת לעמותה

כאשר אתם עובדים ופועלים מהבית, כדאי שתהיה לכם מערכת או תוכנה המותאמת אישית לעמותה שלכם. המערכת תסנכרן בין המתנדבים לעובדים. מערכת טובה תאפשר לכם גישה מכל מקום, ותקנה למתנדבים את האופציה לעבוד על התוכנה, גם כשכל אחד נמצא בביתו. באמצעות תוכנות מיוחדות לניהול עמותה מרחוק, ניתן לפעול ללא צורך במשרדים או חלל עבודה משותף.

מלבד זאת, בהפנמת כל הטיפים האלה, אפשר לעבוד בצורה מסודרת ואף אפקטיבית יותר ולהשיג את המטרה שלשמה פתחתם את העמותה.